Avomaan vadelman pääsatokausi parhaimmillaan

Kulunut kesä on tehnyt vadelmista maukkaita ja niiden laatu on saamiemme tietojen mukaan erinomaisen hyvä ympäri Suomen. Vadelmakasvustot talvehtivat hyvin viime talvena ja kesällä kukinta onnistui mainiosti. Tällä hetkellä vadelmaa on hyvin säilöttäväksi talven varalle sekä nautittavaksi tuoreena.

Kotimainen vadelma maistuu miellyttävän aromikkaalta. Vadelma on kuin luotu jäätelön, rahkaruokien ja vaikkapa vuohenjuuston kaveriksi. Leivontaan vadelma on loistomarja. Pensasmustikan ja mustaherukan parina vadelma nousee kuningattareksi.

Pensasmustikasta on tulossa yhä suositumpi

Pensasmustikan poiminta on alkamassa koko maan alueella. Tänä vuonna siitä odotetaan hyvää satoa, sillä talvehtiminen sujui hyvin ja kukinta oli runsasta.

Pensasmustikka on ollut kotimaisista puutarhamarjoista vielä vähän tuntematon. Monet vertailevatkin niitä metsämustikoihin. Vaikka molemmat kasvit mustikoita ovatkin, on kyseessä kaksi täysin eri lajia. Sormia värjäämättömät pensasmustikat ovat pehmeän ja miellyttävän aromikkaan makuisia ja ne soveltuvat hyvin myös pakastettaviksi.

Herukkakausi alkaa heinäkuun lopulla

Loppukesällä kypsymisvuorossa ovat väriä marjamarkkinoille tuovat eri herukkalajit. Suomessa viljellään valko-, puna-, musta- ja viherherukoita sekä karviaisia. Mustaherukka on näistä lajeista eniten viljelty ja sitä on syytä suosia erityisesti terveysvaikutusten vuoksi. Marjat sisältävät runsaasti mm. C-vitamiinia ja fenoliyhdisteitä.

Kuluttajien kannattaa hankkia pensasmarjat myyntipisteistä heti tilaisuuden tullen tai hakeutua suoramyyntiä harjoittaville marjatiloille ostoksille. Suoramyyntitilat löydät osoitteesta www.marjat.fi

Erityisasiantuntija Tuija Tanska, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto,

Puh nro. (09) 5841 6535, 040 838 4228