Jouluomenat ovat monessa kodissa perinteinen osa juhlaa. Jouluomenan odotetaan olevan maultaan raikkaan mausteinen ja mukavan lohkeava. Usein raskaiden jouluruokien ohella kotimainen omena on kevyt välipala tai jälkiruoka sekä monien jouluruokien, esimerkiksi rosollin raaka-aine.

Viime kesän onnistunut sato takaa sen, että kotimaista omenaa on hyvin saatavilla kautta maan.

Kotimaisen omena sato onnistui hyvin. Alkukesän haasteellisista säistä huolimatta loppukesän sateet saivat aikaan laadukkaan sadon. Eteenkin syys- ja talvilajikkeet onnistuivat hyvin. Tämänhetkisen arvioin mukaan kotimaisia omenoita on tarjolla aina maaliskuulle asti”, toteaa Heidi Wirtanen Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liiton toiminnanjohtaja.

Tällä hetkellä myynnissä olevat omenalajikkeet lasketaan talvilajikkeiksi. Nämä lajikkeet kypsyvät viimeisenä ja niiden poiminta ajoittuu syksyyn, kun päivien lämpötilat jo laskevat. Viilenevä syksy antaa talvilajikkeille niiden ominaisen maun. Suosittuja talvilajikkeita ovat muun muassa Rubinola, Santana, Amorosa ja Zari. Näiden lajikkeiden suutuntuma on rapea ja maku makea ja mehukas. Lajikkeiden pääväritys on punertava vihertävän keltaisella pohjalla.

Kotimainen omena on kuorimatta paras

Tiesitkö, että kotimaista omenaa ei tarvitse kuoria, sillä sitä ei ole käsitelty säilöntäaineilla tai erilaisilla pintavahoilla? Muutamat omenalajikkeet, kuten Lobo, kehittävät kypsyessään ympärilleen luonnostaan ohuen, kiiltävän vahakerroksen, joka suojaa hedelmää ja osaltaan varmistaa sen säilymisen hyvänä varastoinnin aikana.

Kotimaisen omenan voi siis huoletta syödä kuorineen. Omenan terveellisin osa onkin sen kuorikerros, jonka flavonoidipitoisuus on moninkertainen hedelmälihaan verrattuna.

Sirkkalehtimerkki takaa kotimaisuuden, laadun ja kestävän tuotantotavan

Sirkkalehtimerkki on puutarhatuotteen laatusertifikaatti, jonka kriteerinä on tuotteen
100 % kotimaisuus. Tämän lisäksi merkin käyttäminen edellyttää huomion kiinnittämistä tuotannon ympäristövastuullisuuteen, tuotteen turvallisuuteen ja henkilöstön hyvinvointiin. Sirkkalehtimerkki on myös korkean laadun tunnus, sillä sitä saa käyttää vain extra- ja ykkösluokan tuotteille.

www.omenat.fi

Toiminnanjohtaja Heidi Wirtanen, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto, puh. nro 040 5500 762

Varapuheenjohtaja, omenanviljelijä Toni Rahkonen, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto, puh. nro 0500 209 092