Valmistujaisia juhlitaan monessa kodissa kesän kynnyksellä lauantaina 3.6. Mansikkakakku kruunaa kevään juhlat ja kaupoissa on jo saatavilla kakkujen koristeeksi tuoretta kotimaista mansikkaa. Kulhollinen kauniita punaisia mansikoita tarjoilupöydässä herättää myös ihastusta. Mansikat tarjoavat vieraille kevyemmän ja terveellisen, ehkä yllättävänkin vaihtoehdon, jos herkkuja on muuten tullut syötyä mahan täydeltä. Tai miksi et sujauttaisi mansikan tervetuliaismaljaan tehdäksesi siitä erityisen juhlavan?

Miten tämä on mahdollista?

Mansikan satokausi on pidentynyt huomattavasti, kun mansikkaa viljellään sekä kasvihuoneissa että kasvutunneleissa. Viime vuonna niissä viljeltiin mansikkaa jo yli 75 ha alalla ja kevään lämpimien säiden takia tunnelimansikkaa kypsyykin jo runsaasti.

Suomessa pitkän päivän olosuhteissa mansikasta tulee erityisen aromikasta ja makeaa.  Luvassa on siis pitkä ja makoisa mansikkakausi.

Vinkki: Jos pakkaseen jäi vielä viime vuoden mansikoita, saadaan niistä mansikkakakkuun herkullinen, helppo ja nopea täyte sekoittamalla joukkoon hieman banaania antamaan makeutta.

www.marjat.fi

Asiantuntija Tomi Pousi, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto,