Kotimaista mansikkaa saadaan juhannuksena

Kesäkuun alun viileistä säistä huolimatta mansikkasadosta odotetaan tulevan normaali, eikä kotimaisen mansikan riittämisestä juhannuspöytiin tarvitse olla huolissaan. Avomaalla mansikka kypsyy juhannukseksi tavanomaiseen tahtiin.

Kasvutunneleiden satokausi onkin jo täydessä vauhdissa, joten jo nyt herkutellaan kotimaisilla mansikoilla.

”Hallaa on ollut paikallisesti, mutta viljelijöillä on tapoja suojata satoa hallaa vastaan” kertoo liiton puheenjohtaja Tarja Matomäki. Harsoja on levitelty ja mansikkapeltojen sadetus hallaöinä suojaa hallavaurioilta, joten mitään huolta juhannusmansikoista ei ole.

Kotimaisen mansikan satokausi onkin viime vuosina pidentynyt huimasti, kun mansikan tuotanto kasvihuoneissa ja kasvutunneleissa pidentää satokautta sekä alku- että loppupäästä. Sadon ajoitusta hallitaan kasvutunneleissa istutusajankohdalla ja avomalta mansikkasatoa kypsyykin hieman eri tahtiin eri lajikkeista. Avomaan mansikoiden pääsatokausi ajoittunee perinteiseen malliin juhannuksen jälkeen ja heinäkuulle.

Mansikka – parasta lähiruokaa

Lähiruoka on monelle kuluttajalle yhä tärkeämpää, ja kuluttajat ovat alkaneet kiinnittää yhä enemmän huomiota ruoan alkuperään ja tuotantotapaan. Kotimainen mansikka on lähiruokaa parhaimmillaan. Mansikoita tuotetaan ympäri maata, jolloin kuljetusaika on lyhyt ja mansikat ovat tuoreita. Oman seudun mansikan suoramyynti- ja itsepoimintatilat löytyvät verkkosivuilta www.marjat.fi.

Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto ry

Toiminnanjohtaja Heidi Wirtanen, puh. 040 550 0762

Puheenjohtaja Tarja Matomäki, puh. 040 7552 850

Inhemska jordgubbar till midsommar

Trots det svala vädret i början av juni förväntas årets jordgubbsskörd bli helt normal. Man behöver inte oroa sig för att det inte finns inhemska jordgubbar till midsommar. På friland mognar jordgubbarna till midsommar i samma takt som under tidigare år.

I tunnlarna är jordgubbsskörden redan i full gång, så redan nu finns det gott om inhemska jordgubbar i butikerna.

”Frostsätter har förekommit lokalt, men odlarna har sätt att skydda jordgubbsodlingarna”, berättar Frukt- och bärodlarnas förbundsordförande Tarja Matomäki. ”Fiberdukar har bretts ut över jordgubbsodlingarna och bevattning under frostnätter skyddar blomningen mot frostskador, så det finns ingen anledning till oro över tillgången på inhemska jordgubbar till midsommar”

Säsongen för inhemska jordgubbar har blivit väldigt mycket längre under de senaste åren. Jordgubbsodling i växthus och tunnlar förlänger säsongen både i början och slutändan. Skördetidpunkten kontrolleras i tunnlar med planteringstidpunkt och på friland infaller skördetiden för olika sorter vid lite olika tidpunkt.
Huvudskörden för jordgubbar torde pågå helt traditionellt från midsommar in i juli.

Jordgubbar – bästa närmaten

Konsumenter är alltmer intresserade av var och hur maten produceras. Inhemska jordgubbar är närmat som bäst. Jordgubbar odlas runt om i landet vilket gör att transportsträckorna är korta och produkten färsk.
Vill man köpa bären direkt från gården eller plocka dem själv, hittar man närmaste gårdsbod eller självplock på nätet under www.hmlry.fi/suoramyynti/ . (Kartan finns tills vidare endast på finska)

Mera Information:

Frukt- och bärodlarnas förbund rf

Verksamhetsledare Heidi Wirtanen, tel. 040 550 0762 (på svenska)

Ordförande Tarja Matomäki, puh. 040 7552 850 (på finska)