Kasvutunneleissa viljeltyjä kotimaisia vadelmia on nautittu jo kesäkuun puolesta välistä lähtien ja nyt niiden määrät alkavat olla runsaimmillaan. Tunneleissa viljeltyjen vadelmien rinnalle ovat kypsyneet myös ensimmäiset avomaan vadelmat maan etelä- ja keskiosissa, jotka täydentävät hienosti kotimaisten marjojen satokautta. Seuraavina viikkoina vadelmien satokausi on parhaimmillaan!

Vadelmasta odotettavissa erinomainen sato

Avomaan vadelmat talvehtivat kohtalaisen hyvin, mutta alkukesän kuivuus on hieman verottanut kasvustoja. Tänä vuonna avomaan vadelmien kukinta onnistui ja kasvustoissa on erityisen paljon raakileita. Monin paikoin avomaan vadelmien kukinta ajoittui kesäkuun hellejaksolle ja eteni hyvin nopeasti. Tämän seurauksena vadelmien raakileet kypsyvät melko samanaikaisesti. Jos myös kypsymisvaihe sujuu hyvin, vadelmasta voidaan odottaa runsasta satoa.

Vaikka avomaan vadelmia onkin kypsymässä runsaasti, satokausi saattaa edetä tänä kesänä vauhdilla ja vadelmien hankintaan ja säilöntään kannattaa ryhtyä viipymättä. Vadelman satokauden kestossa on kuitenkin sekä alueellisia että tilakohtaisia eroja”, toteaa asiantuntija Tomi Pousi Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitosta.

Vadelman huippusesongin jälkeen tuoreita kasvutunneleissa viljeltyjä vadelmia on vielä saatavilla rasioissa aina alkusyksyyn saakka. Kotimaisesta vadelmasadosta suurin osa tuotetaan kasvutunneleissa.

Päälajikkeemme on pitkään ollut Glen Ample, mutta satoa saadaan myös tutuista lajikkeista, kuten Muskoka, Maurin Makea ja Ottawa. Uudempia vadelmalajikkeita meillä Suomessa ovat esimerkiksi Vajolet, Tulameen ja Stiora.

Mehevät ja aromikkaat vadelmat ovat nyt parhaimmillaan, joilla kelpaa herkutella heti tuoreeltaan sekä pakastaa talven tarpeita varten.

Vadelmien ja muidenkin puutarhamarjojen suoramyynti- ja itsepoimintatilat löytyvät osoitteesta: hmlry.fi/suoramyynti

Asiantuntija Tomi Pousi, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto, puh. nro 040 552 2717

Asiantuntija Emma Kaakko, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto, puh. nro 040 553 1236

Puheenjohtaja Tarja Matomäki, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto, puh. nro 040 755 2850