Kotimaisina myytävät mansikat ovat yleensä Suomalaista alkuperää, mutta joka vuosi herää myös epäilys myydäänkö ulkomaista marjaa kotimaisena? Sen lisäksi että tämä on kuluttajan harhauttamista vääristää se myös kilpailutilannetta tavalla, josta Suomalaiset viljelijät kärsivät.

”Suomalaiset mansikanviljelijät ovat erittäin osaavia ja heille on kunnia-asia, että toimitetut mansikat vastaavat kotimaiselta mansikalta odotettua laatua. Kotimainen mansikka on puhdasta ja laadukasta ja he ovat, oikeutetusti, erittäin ylpeitä tuottamistaan marjoista. Siksi tällainen toiminta harmittaa meitä todella paljon”, kertoo Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liiton puheenjohtaja Tarja Matomäki.

Alkuperämaa voidaan todentaa

Ruokavirasto pystyy todentamaan marjojen alkuperän tekemällä marjojen isotooppimäärityksen ja vertaamalla tuloksia olemassa olevaan tietokantaan, joka perustuu eri puolelta Suomea kerättyihin mansikkanäytteisiin.

Jos epäilee mansikan alkuperämaan olevan muun kuin se mikä on ilmoitettu, kannattaa tästä tehdä ilmoitus kunnan elintarviketarkastajalle, joka ottaa näytteen ja lähettää sen Ruokavirastolle analysoitavaksi.

Myös Ruokavirasto ja tulli osallistuvat valvontaan

Kesällä 2022 Ruokavirasto, tulli ja kuntien elintarviketarkastajat toteuttivat yhdessä pilottihankkeen marjojen maahantuonnin ja myynnin tehovalvontaan liittyen. Tavoitteena oli löytää toimiva ja tehokas tapa kommunikoida eri viranomaisten välillä, jotta saataisiin mahdollisimman tehokkaasti estettyä mahdolliset tulevat alkuperäväärennykset.

Tulli tarkasti tulevat marjaerät satamassa, toimitti niistä tietoa kuntien elintarvikeviranomaiselle, jotka kävivät myyntipaikalla tekemässä tarkastukset. Ruokavirasto puolestaan analysoi kerätyt näytteet.
Toimintatapa osoittautui erittäin onnistuneeksi ja muutamassa tapauksessa epäilys osoittautuikin oikeaksi. Tapaukset ovat nyt syyteharkinnassa.

”Mansikanviljelijät ovat erittäin tyytyväisiä Ruokaviraston, Tullin ja kuntien elintarviketarkastajien tapaan toimia tässä asiassa ja arvostavat viranomaisten sitoutuneisuutta” sanoo Matomäki.

Asiantuntija Tomi Pousi, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto, puh. nro 040 552 2717

Puheenjohtaja Tarja Matomäki, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto, puh. nro 040 755 2850

Ruokavirasto: Ostajalla on oikeus saada tieto mansikoiden alkuperästä

Ruokavirasto: Tuoreiden marjojen alkuperämaan väärentämistä selvitettiin tehovalvonnalla