Viime päivien suotuisat kasvuolosuhteet ovat kirineet mansikan kasvua kiinni ja tällä hetkellä voidaan varmuudella todeta kotimaisen mansikkakauden alkaneen Suomessa. Juhannusviikon aluksi mansikkamäärät ovat maltillisempia, mutta viikon edetessä määrät alkavat kasvaa.

Kasvun ja kypsymisen kannalta kevät ja alkukesä ovat olleet mansikalle suotuisia. Sopiva määrä lämpöä ja sadetta ovat taanneet sen, että mansikan pääsadosta odotetaan laadukasta. Makeutta mansikoihin on muodostanut lämpötilan voimakas vaihtelu yön ja päivän välillä. Pitkä päivä ja vuorokauden lämpötilavaihtelut saavat aikaan mansikalle sen ominaisen maun.

Satokaudesta odotetaan kokonaisuudessaan onnistunutta, sillä alkukesän kasvuolosuhteet ovat olleet otollisia mansikalle”, toteaa liiton puheenjohtaja Tarja Matomäki.

Kiinnostus lähiruokaan on saanut ostajat liikkeelle

Viime vuosina kuluttajat ovat alkaneet kiinnittää yhä enemmän huomiota ruoan alkuperään. Kotimainen mansikka on lähiruokaa parhaimmillaan. Mansikoita tuotetaan ympäri maata, jolloin kuljetusaika on lyhyt ja mansikat ovat tuoreita. Oman seudun mansikan suoramyynti- ja itsepoimintatilat löytyvät verkkosivuilta www.marjat.fi.

Viime vuonna itsepoiminta oli todella suosittua kuluttajien keskuudessa, kun lomamatkat kohdistuivat koti-Suomeen. Monet viljelijät odottavat kuluvasta kesästä viime kesän vertaista itsepoimintakesää”, kertoo liiton toiminnanjohtaja Miika Ilomäki.

Kuvia toimitusten käyttöön: https://www.hmlry.fi/media/