Poikkeukselliset helteet ovat saaneet mansikan pääsatokauden kunnolla käyntiin koko maassa. Mansikan kaikki myyntitavat ovat jo käytössä. Mansikat ovat Suomen suosituinta lähiruokaa ja niitä voi ostaa suoraan tiloilta, kaupoista, toreilta ja marjanmyyntipisteistä. Myös itsepoiminta on käynnistynyt tämän vuoden osalta. Nyt on paras aika ostaa ensi talven pakastemansikat.

Poikkeukselliset helteet kypsyttävät mansikoita nyt vauhdilla. Olemme normaalia vuotta noin pari viikkoa edellä. Mansikkakausi saattaa olla nopeasti ohi tänä vuonna”, toteaa liiton puheenjohtaja Tarja Matomäki.

Mansikat ovat tällä hetkellä erittäin laadukkaita ja hyvin makeita. Makeimmat mansikat syntyvät, kun yö- ja päivälämpötilojen ero suuri.

Elinkeino vaatii paljon työvoimaa ja tällä hetkellä on käsillä kesän huippuviikot. Työvoimaa tarvitaan sadonkorjuuseen, tuotteiden pakkaamiseen, logistiikkaan ja myyntityöhön. Yleisimmät työnimikkeet tiloilla ovat maataloustyöntekijä sekä myyjä”, toteaa liiton toiminnanjohtaja Miika Ilomäki.

Säilytä ja pakasta oikein

Mansikka on herkkä marja, joka ei kestä kovaa käsittelyä tai pitkää säilytystä pitkään poiminnan jälkeen. Mansikka tarjoillaan ja pakastetaan mahdollisimman tuoreena, silloin marja on parhaimmillaan.

Jos pakastettavat marjat pääsee poimimaan itse, kannattaa ne kerätä ilman kantaa, mikä vähentää marjojen käsittelyä kotona. Pakastin on hyvä laittaa pakastusasentoon jo päivää ennen pakastuksen aloittamista. Kerralla ei kannata pakastaa yli 10-15 kiloa, sillä useimpien pakastinten pakastusteho alkaa tätä suuremmalla määrällä kärsiä ja pakastettavan marjan laatu heikkenee. Hyvä vinkki kaikille, joilla on pieni pakastin, on viipaloida tai soseuttaa mansikat ennen pakastusta, jolloin niiden tilan tarve laskee noin puoleen.

Mansikan suoramyynti- ja itsepoimintatilat löytyvät osoitteesta: https://www.hmlry.fi/suoramyynti/